Leer Volledig Ademhalen

Leuk dat je dit artikel wilt gaan lezen. Ik wil je er graag op wijzen dat ik een ‘gewone’ man ben die tijdens mijn proces van spiritueel zelfonderzoek zo nu en dan reisverslagen maak die ik graag met de wereld deel.

Als je meerdere artikelen van mij leest zal je ook tegenstrijdigheden en ‘fouten’ tegen kunnen komen omdat ik door de tijd heen van ‘eigen waarheid’ en inzichten ben veranderd. Waarvan ik eerst dacht dat ‘waar’ was, werd later weer achterhaald enz. enz.

Er is niemand die jouw leven kan leiden, behalve jijzelf. Daarbij kun je uiteraard wel een leraar opzoeken die jou begeleidt. Zelf ontvang ik die begeleiding van Johan van Onbestempeld.

Lieve groet,
Bark

Leer volledig ademhalen

Ademhalen is één van de meest onderschatte functies van het menselijk lichaam. Wanneer je als mens niet diep genoeg ademhaalt, functioneer je in een voortdurende paniektoestand. Wij halen vaak alleen adem in het bovenste deel van onze longen – de zogeheten borstademhaling. We gebruiken niet de volledige longcapaciteit en zetten onze buik niet uit. Het lichaam, de organen en de hersenen krijgen te weinig zuurstof, wat leidt tot een gevoel van continue onder druk staan. Fysiek en mentaal lopen we op onze tenen met paniekerig denken en spanning in het lichaam tot gevolg. Laten we eens kijken hoe je je ademhaling en daarmee je welzijn makkelijk kunt verbeteren.

Borstademhaling vs buikademhaling

Er zijn twee soorten ademhaling te onderscheiden, namelijk de borstademhaling en de buikademhaling. Bij de borstademhaling wordt alleen het bovenste gedeelte van de longen gebruikt. Andere ademhalingsspieren, zoals de tussenribspieren, worden ingezet om te ademen. Hierdoor wordt maar een gedeelte van de longcapaciteit benut. De ademhaling is oppervlakkig en de borstkas zet licht uit.

De buikademhaling is de meest efficiënte ademtechniek, waarbij actief gebruik wordt gemaakt van het middenrif. Dit is een grote spier die een soort scheidingswand vormt tussen de buik- en de borstholte. Door de werking van deze spier wordt tijdens het inademen de lucht tot diep in de longen gezogen. Dit zorgt voor een rustige, diepe ademhaling.

Door volledig gebruik te maken van je volledige longcapaciteit en je middenrif naar beneden te duwen, voel je je evenwichtiger en beter in balans. Je bent in contact met jezelf en je omgeving. Door regelmatig bewust buikademhalingsoefeningen te doen zal je lichaam deze functie op termijn automatiseren en wordt het een natuurlijke reflex. Hierdoor zal je op mentaal, emotioneel en lichamelijk gebied stukken beter functioneren.

De buikademhaling automatiseren is een groot cadeau dat je jezelf makkelijk kunt geven; een echte ‘quick win’. Je zal jezelf in het leven rustiger, evenwichtiger en minder geprikkeld ervaren. Bijkomend belangrijk voordeel is dat je het contact met je wezen/essentie aanzienlijk verbetert. Je krijgt beter inzicht in je werkelijke behoeften en verlangens en ‘voelt’ beter aan wat je ‘eigen waarheid’ van het moment is. En die laatste is essentieel voor het loslaten en onthechten van elk element van het ego – en dus de Illusie.

Ademhalingsoefening

Oefening: neem een stabiele lichaamshouding aan door te gaan staan en je voeten op ongeveer schouderbreedte te spreiden. Kantel je bekken zodanig dat de uitholling in je onderrug zo veel mogelijk verdwijnt. Breng je gewicht op je voorvoeten en laat je armen ontspannen naast je lichaam hangen.

Doe vijf borstademhalingen en schakel dan gedurende twee minuten over op een rustige, diepe buikademhaling. Adem rustig in waarbij je eerst je buik ontspannen uitzet en daarna je borstkas. Vervolgens laat je je longen rustig leegstromen door eerst je borstkas weer in te laten zaken en tenslotte je buik. Herhaal de cyclus van vijf borstademhalingen en twee minuten diepe buikademhaling en voel naderhand wat het verschil van ademhaling met je doet.

Tip: het regelmatig doen van deze buikademhalingsoefening – waar je ook bent – helpt je om beter te kunnen ontspannen en het contact met je lichaam te verbeteren. Op het moment dat je start met deze oefening is het verstandig om dit voor een aantal weken dagelijks te doen. 15 minuten per dag is voldoende om na een aantal weken een goed resultaat te kunnen ervaren.

Vind je dit een interessant artikel? Laat een reactie achter of deel dit bericht met anderen. Dat waardeer ik 🙂 Bedankt!

Lieve groet,
Bark

Wil je meer inzicht in je werkelijke verlangens en behoeften?

Mijn e-Boek ‘Spiritualiteit & Zelfonderzoek in de Praktijk’ leert je stapsgewijs de theorie, spirituele begrippen en praktische middelen kennen waarmee jij jezelf echt kunt leren kennen 🙂

e-Boek ‘Spiritualiteit & Zelfonderzoek in de Praktijk – Een Praktische Handleiding voor Spiritueel Ontwaken’ (PDF) | Spirituele Verlichting.nl

 

Gerelateerde artikelen & video's
Reacties
  • Heleen van Mierl-Smallegange
    Beantwoorden

    Mooi artikel Bark, helemaal eens!
    Fijn om er weer even aan herinnert te worden, dank je wel.
    Groet,
    heleen

Laat een reactie achter

Contact

Je kunt me altijd een berichtje sturen. Ik laat dan wat van mij horen.

Vriendelijke groet,
Bark Berendsen

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken

e-Boekje 30 'Juiste' Houdingen & Inzichten bij Spiritueel Zelfonderzoek – Bark Berendsen | Spirituele Verlichting.nl

GRATIS 30 Tips & Inzichten bij Spiritueel Zelfonderzoek (PDF) ontvangen?

Dankjewel voor je interesse. Er is een e-mail met link naar je onderweg waarmee je de gratis PDF direct kunt downloaden. Veel plezier ermee! Lieve groet, Bark

The Unfindable Inquiry – Hoe Doe Je Dat? | Scott Kiloby | Spirituele Verlichting.nlLeer Grondig (Door)voelen – Hoe Doe Je Dat? | Spirituele Verlichting.nl
Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen, video's en activiteiten?

Deel dit met een vriend :-)