The Unfindable Inquiry – Hoe Doe Je Dat?

Leuk dat je dit artikel wilt gaan lezen. Ik wil je er graag op wijzen dat ik een ‘gewone’ man ben die tijdens mijn proces van spiritueel zelfonderzoek zo nu en dan reisverslagen maak die ik graag met de wereld deel.

Als je meerdere artikelen van mij leest zal je ook tegenstrijdigheden en ‘fouten’ tegen kunnen komen omdat ik door de tijd heen van ‘eigen waarheid’ en inzichten ben veranderd. Waarvan ik eerst dacht dat ‘waar’ was, werd later weer achterhaald enz. enz.

Er is niemand die jouw leven kan leiden, behalve jijzelf. Daarbij kun je uiteraard wel een leraar opzoeken die jou begeleidt. Zelf ontvang ik die begeleiding van Johan van Onbestempeld.

Lieve groet,
Bark

The Unfindable Inquiry – hoe doe je dat?

Er zijn zes verschillende effectieve middelen en tools voor Zelfonderzoek beschikbaar waarmee je de op angst gebaseerde normen en waarden van het ego kunt ontleden, doorzien en loslaten:

Het middel voor Zelfonderzoek ‘Op je Pad: de vraag ‘wie/wat ben ik?’ Een verrassende kijk’ hangt nauw samen met de techniek ‘Doe 24/7 aan Zelfonderzoek in de praktijk – belangrijk!’ en dient daarom meer als theoretische achtergrond en/of verdieping.

Het laatste effectieve middel voor Zelfonderzoek heet ‘The Unfindable Inquiry’ – ‘Het Onvindbare Onderzoek’ – en is afkomstig van Scott Kiloby. Deze techniek wordt door Scott uitgebreid behandeld in de videoserie/afspeellijst ‘The Living Inquiries’ op YouTube en in dit artikel wordt de essentie ervan besproken.

Doorbreken van afgescheidenheid

Het doel van ‘The Unfindable Inquiry’ is het doorbreken van afgescheidenheid door de gedachten – die zich voordoen als woorden of mentale plaatjes – los van emoties en/of sensaties te ervaren en vice versa!!! Hiermee onthecht je je van datgene wat je telkens ‘naar buiten’ projecteert. Dit kunnen delen van het afgescheiden zelf zijn zoals ‘het verantwoordelijke zelf’, ‘het onveilige zelf’, ‘het onzichtbare zelf’, ‘het pleasende zelf’, ‘het dominerende zelf’, etc. Kortom, allerlei delen van je identiteit die jou belemmeren elk moment je ‘eigen waarheid’ te leven. Daarnaast zijn er nog talloze andere objecten (in de tijd) waar je mee in conflict bent, naar op zoek bent of onder lijdt zoals: geluk, drugs, eten, spirituele verlichting, geld, macht, seks, vrouwen/mannen, liefde, intelligentie, carrière, een betere versie van jezelf, de overheid, het christendom, hebzuchtige bedrijven, etc. Het ego denkt in termen van gebrek, tekort en niet compleet zijn, en gaat vervolgens op zoek ‘buiten zichzelf’ om ‘het probleem op te lossen’. En juist dat zoeken in de toekomst spiegelt dat het NU niet oké is, waardoor je continue lijdt en het gevoel van afgescheidenheid in stand houdt.

Is dit het? Ja of nee?

Om de afgescheidenheid die je ervaart te doorbreken, ga je alle (onder)delen van je identiteit én alle objecten (in de tijd) die jou belemmeren om elk moment je ‘eigen waarheid’ te leven onderzoeken. Dit betekent dat je aan de hand van situaties en omstandigheden waarin het niet voor je ‘stroomt’ eerst bepaalt waar je naar ‘op zoek gaat in jezelf’. Hier kun je het middel voor Zelfonderzoek ‘Doe 24/7 aan Zelfonderzoek in de praktijk – belangrijk!’ voor gebruiken.

Als voorbeeld neem ik ‘het onveilige zelf’ uit mijn eigen leven. Ik ervaar ‘het onveilige zelf’ door middel van gedachten – die zich voordoen als woorden of plaatjes – die zijn samengesmolten met emoties en/of sensaties. In bepaalde situaties en omstandigheden kan ‘het onveilige zelf’ getriggerd worden door gelijkenissen met een eerder onveilig ervaren situatie, waardoor ik NU ook een onveilig gevoel ervaar. In wezen ervaar ik telkens de onverwerkte emoties van een onveilig ervaren situatie uit het verleden opnieuw en opnieuw en opnieuw…

Bij het zoeken naar ‘het onveilige zelf’ in mijzelf is er maar één vraag van belang: “Is dit het? Ja of nee?” Het antwoord komt altijd via het lichaam. Als er een emotionele reactie in mijn lichaam plaatsvindt bij een woord of herinnering, dan heb ik een ingang gevonden naar ‘het onveilige zelf’ en is het antwoord “ja”. Voel ik geen emotionele reactie in mijn lichaam, dan is het antwoord “nee”. Hieronder staat verder stapsgewijs uitgelegd hoe je zelf ‘The Unfindable Inquiry’ kunt doen waarbij je het voorbeeld van ‘het onveilige zelf’ dient te vervangen voor een eigen deel van je identiteit of object (in de tijd).

The Unfindable Inquiry in 7 stappen

1) Ga ergens rustig liggen of zitten en sluit je ogen. Haal een paar keer diep adem zodat je goed contact hebt met je lichaam. Bij elk keer dat je ‘The Unfindable Inquiry’ doet ga je op zoek naar één deel van je identiteit of één object (in de tijd). Het is het beste om deze oefening één-op-één te doen waarbij de ander steeds de vragen stelt, maar alleen kan het ook prima. Luister bij elke vraag die gesteld wordt naar de reactie van je lichaam. Als een gedachte in de vorm van een woord of plaatje voelt als ‘het onveilige zelf’ – vul i.p.v. ‘het onveilige zelf’ je eigen deel van je identiteit of object (in de tijd) in, dan zijn de gedachte en emotie samengesmolten en is er sprake van identificatie. Het doel van elk onderzoek is om de identificatie te doorbreken door de gedachten los van de emoties en/of sensaties te ervaren en vice versa.

2) Je bent op zoek naar ‘het onveilige zelf’ in jezelf en kijkt of je het ergens kunt vinden. Kijk of er een gedachte in de vorm van een woord, plaatje of herinnering in je bewustzijn verschijnt en stel jezelf de vraag: “Is deze gedachte het? Ja of nee?” Voel of je een emotionele reactie in je lichaam waarneemt, zo nee, ga dan verder op zoek. Zo ja, maak dan contact met de emotie en/of sensatie in je lichaam. Laat de energie vrijelijk stromen en probeer er niet tegen te vechten, verzetten of de energie te veranderen. Gewoon aanwezig zijn/blijven in het moment.

3) Nu ga je eerst met het label (woord) van de emotie en/of sensatie dealen. Als je bijvoorbeeld angst bij de gedachte voelt, stel jezelf dan voor dat het woord los geschreven is in een fotolijstje: a-n-g-s-t. Stel jezelf vervolgens de vraag: “Is dit woord het? Ja of nee?” Waarschijnlijk zal je “nee” zeggen, omdat het woord ‘angst’ wijst naar de emotionele energie in je lichaam en dus niet ‘het onveilige zelf’ zelf is.

4) Nadat je met het woord van de energie hebt gedeald, ga je terug naar de emotie en/of sensatie in je lichaam en blijft deze in het huidige moment ervaren. Ga de emotie en/of sensatie niet proberen te interpreteren. Je zal merken dat als je geen ‘verhaal’ aan het gevoel toevoegt, deze misschien zal veranderen maar uiteindelijk helemaal zal oplossen.

5) Het omgekeerde geldt het ook. Wanneer je een emotie en/of sensatie ervaart, dan komt er ook automatisch een gedachte in de vorm van een woord, plaatje of herinnering op. Kijk ernaar en stel jezelf de vraag: “Is deze gedachte het? Ja of nee?” Laat je lichaam antwoorden en ga terug naar de emotie en/of sensatie van de vorige stap totdat je deze helemaal doorvoeld hebt.

6) Dan ga je weer terug naar het woord, plaatje of herinnering die verscheen tijdens het voelen en je stelt jezelf nogmaals de vraag: “Is dit woord/plaatje/herinnering het? Ja of nee?” Voel of er een emotionele reactie in je lichaam plaatsvindt, zo nee, ga dan verder op zoek. Zo ja, maak dan contact met de emotie en/of sensatie in je lichaam. Deal vervolgens weer met het label (woord) van de emotie en/of sensatie zoals beschreven in stap 3.

7) Blijf de stappen 3, 4, 5 en 6 herhalen totdat je de gehele identificatie met ‘het onveilige zelf’ hebt doorbroken. Belangrijk: wij mensen hebben het vermogen om gedachtes en gevoelens direct in het huidige moment waar te nemen voordat we iets doen of voelen. Het is echter nadrukkelijk niet de bedoeling om alles te analyseren, te beredeneren of te begrijpen. Gewoon waarnemen, voelen en loslaten. Dat is alles 🙂

Vind je dit een interessant artikel? Laat een reactie achter of deel dit bericht met anderen. Dat waardeer ik 🙂 Bedankt!

Lieve groet,
Bark

Hulp nodig bij het doorbreken van je afgescheidenheid?

Mijn e-Boek ‘Spiritualiteit & Zelfonderzoek in de Praktijk’ leert je stapsgewijs de theorie, spirituele begrippen en praktische middelen kennen waarmee jij effectief je afgescheidenheid kunt doorbreken 🙂

e-Boek ‘Spiritualiteit & Zelfonderzoek in de Praktijk – Een Praktische Handleiding voor Spiritueel Ontwaken’ (PDF) | Spirituele Verlichting.nl

 

Gerelateerde artikelen & video's

Laat een reactie achter

Contact

Je kunt me altijd een berichtje sturen. Ik laat dan wat van mij horen.

Vriendelijke groet,
Bark Berendsen

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken

e-Boekje 30 'Juiste' Houdingen & Inzichten bij Spiritueel Zelfonderzoek – Bark Berendsen | Spirituele Verlichting.nl

GRATIS 30 Tips & Inzichten bij Spiritueel Zelfonderzoek (PDF) ontvangen?

Dankjewel voor je interesse. Er is een e-mail met link naar je onderweg waarmee je de gratis PDF direct kunt downloaden. Veel plezier ermee! Lieve groet, Bark

Spirituele Autolyse – Hoe Doe Je Dat? | Spirituele Verlichting.nlLeer Volledig Ademhalen – Hoe Doe Je Dat? | Spirituele Verlichting.nl
Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen, video's en activiteiten?

Deel dit met een vriend :-)